서윤정

조​교수 Assistant Professor

한국회화 Korean Painting, 한국미술 Korean Art

PhD, Department of Art History, University of
           california at Los angeles (2014)

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​BIOGRAPHY

 서윤정 교수는 서울대학교 고고미술사학과와 동대학원에서 미술사를 전공했으며, 미국 캘리포니아주립대학교 (UCLA) 에서 조선시대 궁중 회화를 주제로 박사학위를 취득하였다. 졸업 후 UCLA, Forum Transregionale Studien, 베를린 자유대학에서 박사 후 연수 과정 및 조교수로 재직하였다. 현재 명지대학교 인문대학 미술사학과 조교수로 재직 중이며, 미술사학연구회 학술 이사를 맡고 있다. 조선후기 궁중 회화에 관해 연구해 왔으며, 한국 회화를 동아시아적 관점에서 고찰한 다수의 논문을 발표하였다.

주요 연구 논문으로는 「구미 소장 조선 후기 궁중 회화: 유물의 출처와 이동의 관점에서」(2019), 「朝鮮宮廷繪畫的圖像靈感來源—蘇州片與蘇州木刻版畫」 (2018), 「Screen of the Banquet of Guo Ziyi in the Collection of the Museum Ethnology, Hamburg: From Historical Figure to Manifestation of Abundant Blessings」, 「17 세기 후반 안동권씨의 기념 회화와 남인의 정치활동 (2012) 등 이있다. 2014년부터 한국학중앙연구원 해외 한국학 지원 프로그램과 베를린 자유대학교 미술사학과와 공동 프로젝트로 “The Art of Diplomacy: Material Culture and the Practice of Gift Exchanges in East Asia”를 진행 중이다.

 

최근에는 자유대학교에서 열린 Korean Art in Motion: Toward Discourse on Transculturalism and Transmediality 학술 대회에서 “World Map on Screen in the Late Joseon Period: Crossing Multiple Boundaries and Exploring Creative Synthesis” (2018), 워싱턴에서 개최된 AAS (Association for Asian Studies)의 연례 회의에서 “Remembering the Imjin War: Contesting Meaning and Refracted Memory” (2018), 절강대학교에서 고려불화 전집의 출간을 기념하여 열린 국제학술 대회 The History of Buddhist Art Exchanges in East Asia in the 10th -14th Century에서 “Secular Images and Materiality in Koryŏ Buddhist Painting” (2017), 취리히에서 개최된 EAAA에서 “Suzhou Prints and Paintings as Inspirations for Chosŏn Court Painting,” (2017) 등 을 발표 하였다.

SELECTED PUBLICATIONS

“The Art of Salvation: New Approaches to Koryŏ Buddhist Painting,” in A Companion to Korean Art, Burglind Jungmann, Juhyung Rhi, and J.P.Park eds., Malden, MA: Wiley Blackwell Press, 2020.

「조선후기 외교선물로 전해진 청과 서양의 예술과 물질문화 : 정조대 후기 사행을 중심으로」,『미술사학보』53 (2019), 123-150.

「1910-1920년대 식민지 시대의 벽화: 전통과 근대, 공공성과 예술성의 담론 사이에서」,『인문과학연구논총』40:4 (2019), 13-42.

"A New Way of Seeing: Commercial Paintings and Prints from China and European Painting Techniques in Late Chosŏn Court Painting", Acta Koreana 22: 1 (2019), 61-87.

「조선후기 채색필사본 병풍 <곤여만국전도(坤輿萬國全圖)>와 <곤여전도(坤輿全圖)>의 동물삽화: 지식과 도상의 전승과 변용」,『미술사학연구』303 (2019), 131-169.

「민화를 보는 또 하나의 시선: 이우환의 민화론과 민화 컬렉션」,『한국민화』10 (2019), 96-115.

「구미 소장 조선 후기 궁중 회화」, 『미술사와 문화유산』7 (2018), 145-172.

“Chaoxian gongting huihua de tu xiang linggan laiyuan—Suzhou pian yu Suzhou muke banhua” 朝鮮宮廷繪畫的圖像靈感來源—蘇州片與蘇州木刻版畫[Pictorial Sources of Chosŏn Court Painting: Suzhou woodblock prints and painting], The National Palace Museum Monthly of Chinese Art, no. 423 (June, 2018)

“Water-Moon Avalokiteshvara in the Collection of the Metropolitan Museum of Art,” in Goryeo Buddhist Painting Collection: European and American Museums. Hangzhou: Zhejiang University Press, 2017

“Screen of the Banquet of Guo Ziyiin the Collection of the Museum Ethnology, Hamburg: From Historical Figure to Manifestation of Abundant Blessings,” in The Korean Collection of the Museum of Ethnology Hamburg(Museum of Ethnology Hamburg, 2017), 326-337.

“Yang Wencong” and “Lan Ying”, 164-165; 186-187 inPeter C. Sturman and Susan Tai eds.,The Artful Recluse: Painting, Poetry, and Politics in Seventeenth Century China, Santa Barbara Museum of Art, 2012 (contributor of catalogue entries).

「17세기 후반 안동 권씨의 기념 회화와 남인의 정치활동」, 『안동학연구』, 11 (2012), 259-294.

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